Pojmy v pojišťovnictví dovedou být pěkně barvité. Co znamená bonus a malus a mají klienti možnost vyhnout se spoluúčasti?
Co znamená „Bonus a malus“ a jak ovlivňují cenu pojištění
Pojištění domácnosti, domu nebo životní pojištění si většina lidí sjedná jednorázově a v průběhu let o nich nepřemýšlí. Výjimkou je havarijní pojištění a povinné ručení, které řidiči řeší častěji. A právě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinného ručení) a jiných majetkových pojištění se slovíčka bonus a malus týkají nejčastěji. O co se jedná a jak bonus s malusem ovlivňují cenu pojistky?
Bonus k pojištění je výhodou pro vás
Bonus ve vztahu k pojištění znamená zvýhodnění ve formě slevy na pojistném. Celková výše bonusu se odvíjí od doby, po kterou jste měli v minulosti sjednané pojištění (například povinné ručení). Čím delší dobu pojištění máte za sebou, tím vyšší bonus (obvykle do maximální výše 50 %) můžete získat.
Co se s bonusem stane v případě, že jste měli v minulosti pojistnou událost? V takové situaci dochází k odečítání pojistných měsíců, což vede ke snižování slevy z pojistky v průměru o 10 až 15 % za jednu škodu.
Pokud se vám přihodilo více pojistných událostí a měsíce bonusu jste vyčerpali, bude se vaše pojistka místo bonusu vypočítávat s malusem.
Malus zvyšuje pojistné
Malus je přesný opak bonusu. Místo slevy na pojistném vás s malusem čeká přirážka. Taková situace může nastat, pokud za dobu pojištění došlo k většímu množství pojistných událostí, nebo v případě, že ke škodě došlo po velmi krátké době pojištění. Malus může u některých pojišťoven dosáhnout až 150 % ze základní výše pojistného.
Co je spoluúčast a proč ji pojišťovny vyžadují?
Běžnou součástí havarijního pojištění je také zvolená spoluúčast. Co to je a k čemu slouží? Spoluúčast je částka, kterou pojistník přispívá na úhradu škody při pojistné události. Přestože se na ni řidiči často netváří příliš pozitivně, jedná se mimo jiné i o způsob, jak snížit cenu pojistky. Čím vyšší spoluúčast je, tím nižší může být pojistné.
A jak uplatnění spoluúčasti funguje? Likvidátor prošetří pojistnou událost, stanoví výši pojistného plnění v souladu s pojistnými podmínkami, limity atd. a od výsledné částky spoluúčast odečte. Rozdíl, tedy zbývající nárok v podobě pojistného plnění, pak pošle na účet pojistníka.
Proč ale pojišťovny spoluúčast ve smlouvách vůbec požadují? Jedná se o motivaci předcházet škodám, která vyplývá ze statistického šetření. Data totiž potvrzují, že bez spoluúčasti je škod více a většinou ve větším rozsahu.
S připojištěním ESO od ČPP vás spoluúčast nepřekvapí
Když už dojde k nehodě a je potřeba dát auto do servisu, přijde vhod připojištění nulové spoluúčasti k havarijnímu pojištění ESO. Pokud ho máte sjednané, můžete do autoservisu i bez peněz a o nic se nestarat. Spoluúčast jednoduše neplatíte.
Připojištění ESO řidiče současně chrání i motivuje. Za připojištění připlatí pár stokorun ročně a v případě pojistné události auto opraví ve smluvním neznačkovém servisu, ve kterém si pojišťovna pohlídá efektivní způsob opravy vozidla.
Comments